Region Hovedstaden har udsendt følgende information angående DreamStation gældende for alle 5 regioner. Klik HER
Vi forsøger at få en tidsramme for hvornår patienterne kontaktes – men har endnu ikke kunnet skabe den rette kontakt pga sommerferien.
********************

Opdateret information fra Philips på Dansk findes HER

********************

For et par uger siden valgte Philips at lave en tilbagekaldelse af DreamStation1 på det amerikanske marked, grundet oplevede problemer med nedbrydning af skummet i maskinen, såfremt der blev benyttet Ozon eller UV lys til rengøring.
Phillip har specificeret at en tilbagekaldelse betyder, at de ikke længere sælger udstyret der er omfattet af problemet men at det IKKE er ensbetydende med en tilbagetrækning, hvor udstyret skal udskiftes.

Fredag den 18. juni lagde Lægemiddelstyrelsen information op på deres hjemmeside inklusiv et link hvor man skulle kunne registrere sin maskine og ud fra serienummeret se om denne var omfattet af problemet.
Linket virkede i første omgang ikke i Europa – det gør det dog nu! Det er således muligt at gå ind og tjekke om den maskine man har, kan være omfattet af problematikken.

Siden der henvises til, er stadig på engelsk – vi har dog fået oplyst af Philips at de forventer at en dansk oversat side vil være tilgængelig fra på mandag den 28/6.

Der henvises også til et telefonnummer – dette nummer virker desværre heller ikke endnu. Har du som patient ikke mulighed for at registrere din maskine online – så vent gerne til næste uge med at ringe på nummeret.

Vi vil gerne pointere at det ikke anbefales at man afbryder sin behandling på baggrund af dette og at man ikke kan forvente at kunne få udskiftet sin maskine på nuværende tidspunkt.
Hvis du som bruger af DreamStation er bekymret for brugen af maskinen bedes du kontakte din klinik, men her afventer man også information fra Lægemiddelstyrelsen/Philips. Mange klinikker kan desuden være ramt af den igangværende sygeplejerskestrejke og derfor være sværere at komme i kontakt med.

Link til Lægemiddelstyrelsens side: HER

**********************

Vi er i Dansk Søvnapnø Forening blevet gjort opmærksom på, at der på internationale fora er kommet information om, at Philips har sat salget af DreamStation 1 på hold, blandt andet i USA. Dette er sket på grund af potentielle problemer med maskinen under specifikke omstændigheder.

Det er vigtigt at være opmærksom på, at problemet ikke lader til at være generelt udbredt og at der IKKE er modtaget rapporteringer om alvorlig patientskade i forbindelse med problemet.

Dansk Søvnapnø Forening vil være i løbende dialog med repræsentanten for den danske afdeling, så vi sikrer os, at vi kan videregive opdateret information så snart det foreligger.

Følgende er modtaget fra Philips:

Mandag den 26. april fremlagde Philips en vigtig opdatering vedrørende proaktive bestræbelser på at løse identificerede problemer med en komponent i visse produkter i vores Sleep & Respiratory Care-sortiment.

Philips har på baggrund af brugerrapporteringer og test fastslået, at det lyddæmpende skum, der anvendes i en række Philips søvn- og åndedrætsudstyr, kan nedbrydes under visse omstændigheder. Denne forekomst kan påvirkes af faktorer, herunder brug af ikke-godkendte rengøringsmetoder som ozon, miljømæssige forhold, der involverer høj luftfugtighed og temperatur, samt enhedens alder. Vores nyligt lancerede næste generation af CPAP-platformen, DreamStation 2, er udstyret med et andet støjdæmpningsmateriale og er ikke berørt af disse problemer.

Indtil nu har vi ikke modtaget rapporteringer om alvorlig patientskade i forbindelse med dette problem.

Vi tager denne sag meget alvorligt – da vi holder os til de højeste standarder for produktkvalitet og -compliance. Vi er urokkelige i vores bestræbelser på at gøre, hvad der er rigtigt for vores kunder og de patienter, der er afhængige af dem, og derfor gør vi alt for at løse dette problem.